Romové v ČR. Co si o nich myslíme?

Kdo jsou Romové?
Romové jsou etnikum, které se do Evropy dostalo ve 14. století z blízkého východu. Už v raném novověku byli bráni jako jakýsi protipól pevného pořádku, nařízení proti nim byla velmi přísná - v první republice některá města a vesnice měla přísný zákaz vstupu Romům pod přísnými tresty. Romové jsou známí svým sebevědomím, chutí slavit a zpívat. Ovšem, nehažme je do jednoho pytle. Tento výzkum se na Romy podívá z globálního pohledu, jako celek, a podotýkám, že se nikoho nechci dotknout  a že nezpochybňuju, že Romové chovající se jako civilizovaní lidé, žijí i u nás.
 
 
Celkové údaje o respondentech  
Dotazník vyplnilo celkem: 187 respondentů
Mužů: 21
Žen: 166
Průměrý věk respondentů: 19,3 let
1. a 2. otázka: Patříš k nějaké národnostní menšině? Pokud ano, k jaké?
Z 187 dotazovaných 7 lidí patřilo k nějaké národnostní menšině, z toho 3 Romové. Máme tedy i názory z druhé strany, za což jsem moc ráda :)
 
3. otázka: Bydlí v tvém okolí Romové?
 
4. otázka: Co si o Romech myslíš?
Na tuto otázku byli velice různorodé odpovědi, pochopitelně. Některé z nich mne zaujaly a proto si našly místo v tomto článku...
 
Dokud nemají oni problém se mnou, nemám já problém s nimi. 

Jsou mnohem temperamentnější než my Češi a určitě jsou i přirozeně hlučnější, chaotičtější, vznětlivější atd. Prostě to mají v povaze, vždyť to jsou původně kočovníci a navíc z Indie a každý, kdo někdy byl v Indii ví... A také myslím, že jsem "nepřizpůsobivější" než jiní cizinci, ale nemusí to hned být špatně. Jsou jiní, ne horší. A samozřejmě jsou mezi nimi i velice krutí lidé, ale to i mezi Čechy. Nelze generalizovat, ale jakkoli proti Romům nic nemám, nemůžeme říct, že jsou stejní.

Sama jsem roma, ale slušná,vychovaná,a do školy chodim .. jen chci říct že nás lidi odsuzují .. Nedivim se když vidi ty špatný věci který my romove děláme, nehazejte nás do jedhnoho pytle.

Já souhlasím s názorem Romky, která napsala, že se vůbec nediví tomu, že Romové jsou vnímáni špatně, když ve většině vidí jen ty špatné věci. Tento názor mě velice překvapil a potěšilo mě, že i ta "druhá strana" si je vědomá příčiny, proč se společnost na Romy vesměs dívá přes prsty

5. otázka: Máte s Romy dobrou zkušenost?
24 dotazovaných má s Romy dobrou zkušenost, což je pouhých 12,8 %. A jaké dobré zkušenosti?
 
Chodili s námi do třídy, čas od času udělali i něco dobrého, půjčili tužku, poradili,... 
Mám kamaráda roma. A jsem na něho pyšná, protože úžasně hraje na klavír, učí se dobře, nekouří, nehulí ani nepije alkohol... Někdy mi přijde, že se chová mnohem líp než někteří z "většiny".
Poznala jsem par moc milých a inteligentních Romů , kteří mi ochotně pomohli, když jsem se ztratila.
Nemohla jsem najít peněžěnku, takže jsem neměla na autobus. Jeden velmi hodný rom to uviděl, a hned mi nabídl že to za mě zaplatí. Prve jsem nesouhlasila, protože nevypadal že má peněz na rozdávání. Ale nakonec jsem to příjmula a jsem mu do těď vděčná :) Ti co májí míň, dávají hold více.
6. otázka: Máte s Romy špatnou zkušenost?
130 z dotazovaných má s Romy špatnou zkušenost - což je převelikých 70 %.
 
S Romy se setkávám každý den a pokaždé je mi jejich přítomnost nepříjemná. Není to myšleno rasisticky jelikož se najdou i tací, kteří si žijou svůj normální život jako my ostatní. Avšak neustále vidím kradená auta, binec ne jen kolem popelnic, které jsem ledabyle prohrabané. Také se často setkávám s mladými Romy, ať už ve škole či na zastávce a musím konstatovat, že nemají ani základní vychování. Nepustí staršího člověka sednout, sprostě nadávají, kopou do svých matek a také občas kradou. Já jsem se vždy bála chodit sama domů, jelikož po mě pokaždé někdo sprostě pokřikoval.
Šla jsem z obchodu a malá romská holčička kterou jsem potkala na mě bez jakéhokoliv vyprovokováni zacala křičet sprosté nadávky.
Jako pracovnice v obchodním centru bohužel vídávám jejich chování každý den. Mlátí se na chodbách, skáčou po gaučích, rodiče na sebe řvou, od rána sedí po pasážích a to v době, kdy ostatní pracují. Ochranka pravidelně volá na Romy policii za krádeže v obchodech.
Dále pak názory, že někoho okradli, že ničili majetek, pokřikovali se, rvali se apod. Vytvořit tuto anketu mě donutilo chování Romů v našem městě, kdy jsem si tak jedno ráno šla na autobus do školy. Na zastávce totálně doplivaná zem, z mobilu pouštěli Rytmuse a chlapcům, kterým snad nebylo ještě ani 15, z úst čouhaly cigarety a uši jim "zdobily" naušnice. Šlo z nich cítit jakési nezdravé ego - "jsme tady my tak pozor."
 
7. otázka: Jaký máte názor na jejich kulturu?
Jejich kulturu vnímáme jako nekončící noci plné hudby, zpěvu a tance, které často vyrušují život v jejich okolí. 
Nevadí mi. Je prostě jejich. Každý má právo na svou kulturu, rómové i všichni ostatní. Respektuji to, pokud svými projevy neobtěžují ostatní.
Líbí se mi jejich kultura, ale vadí mi, když žijí za naše peníze(ale to je věc systému...)
8. otázka:  Jaká by byla vaše první reakce, kdybyste se dozvěděli, že vaše dcera má přítele Roma?
Určitě by to pro mě neznamenalo že je špatný, ráda bych ho poznala, ale myslím si že jisté obavy jsou na místě. (Je to něco jako kdyby si číkoli dcera přivedla domů Araba,někteří by na něj také hned nahlíželi jako na teroristu).
Se vztahem bych asi nesouhlasila,zároveň bych své dceři nezakázala se s ním stýkat,protože to stejně k ničemu nevede. Třeba by mě časem dokázal,že všichni romové nejsou špatní. Ze začátku bych ovšem měla k svoji dceru velký strach,protože s Romy nemám dobré zkušenosti.
Chtěla bych ho poznat, abych posoudila, jestli je špatný nebo ne (ale i kdyby se prokázal dobře, tak bych z toho nadšená nebyla).
Asi ji zabiju :-)
Těžko říct, jak bych reagovala já... Ale myslím si, že pokud se nic nezmění a má dcera bude žít ve stejné společnosti, jako žijeme teď my, tak si asi bude dávat pozor na to, s kým se baví a z Romů bude cítit něco ... že by si od nich měla držet odstup?..
 
9. otázka: Co říkáte na to, že v dětských domovech převládají Roské děti?
Ano, je tomu opravdu tak, někteří jste se tomu divili a ptali se, jak to mám dokázané. Studie provedená ve spolupráci s ERRC (Evropské středisko pro práva Romů) dokazuje, že 40,6 % dětí z domovů v ČR jsou Romové. Když si domyslíme, že se tam objevují děti dalších národnostních menšin a samotní Češi, 40 % je velké číslo. 
 
Podle mě je to z toho důvodu, že hodně Romů žije v nízkých sociálních poměrech. Když mají nějaké své oslavy apod., tak asi nemyslí na to, že z nějakého náhodného styku by mohlo vzniknout dítě, které se následně narodí a matka neví, co si s ním má počít, když se sama neumí postarat o sebe. Ale viděla jsem i Romy, kteří by dali za své děti ruku do ohně...
 
Je mi jich lito, každý si zaslouží mít rodinu. A to bez ohledu na barvu pleti. Ale zkusme se vžít do manželského páru, který si chce adoptovat dítě.. Jistě, že si vyberou raději "bílé" dítě, je tam menší pravděpodobnost toho, že s nimi v budoucnu budou problémy, například. :)
Je to logické vyústění situace,která v našem státě je. Vetšina Romů nechodí do školy,nenajdou si práci,mají hodně dětí,kteří mají další děti a nedokáží se o ně postarat. Tím se děti dostávají do dětského domova... Zároveň jsou Romové "neoblíbená" menšina,takže je domů málokdo chce. Proto je většina dětí romských.
Je to smutné, když se jakýkoliv rodič nedokáže a nebo snad nechce postarat o dítě. Nevím, za jakých podmínek se romské děti do domovů dostávají, ale myslím, možná si to myslím špatně, že spíše protože, že se o ně jejich rodiče nechcou starat a vydělat na ně..
Také musíme podotknout, že záleží na tom, kde se dětský domov nachází. Určitě jsou domovy, kde jich je více a kde méně, ne vždy musí platit to, že většina jsou Romské děti. 
 
10. otázka: Máte cokoliv k tématu, chcete něco dodat? Napište to!
Jednu jedinou věc - ať táhnou dělat a necucají daňové poplatníky. Jasně, existují Romové, kteří pracují, snaží se, ale těch je tak málo! Prostě nedávat sociální dávky, řídit se heslem: "Bez práce nejsou koláče." a bude všem hned líp!
Dotazník je zajímavý, ale na cikány mám určitý názor a to je ten, že z nich mám strach.
Nejspíš bych byla radši, kdyby bylo Romů na našem území méně. Podívejme se třeba "jen" na zdevastované, dřív krásné domy... Jak už jsem řekla "není Rom, jako Rom" , ale prostě já mám tendenci, když uvidím Roma, rychle se začít dívat, jestli mám vše, dávat si na věci větší pozor, sednout si v šalině někam jinam, co možná nejdál od něj.
 Každej člověk umí být dobrý a špatný. Nezáleží na tom, jakou má barvu pleti/náboženské vyznání atd. Dokud se člověk chová slušně, měli by jsme ho podporovat, ať už vypadá jak chce. Navíc někdy je dobré nedat na první dojem:)
Mé vyjádření k VÁM!
Děkuji všem, co si udělali čas a dotazník vyplnili. Jen bych ráda reagovala na některé vaše názory typu "chybí mi tam odpověď ta a ta." Omlouvám se, ale je nadlidské vypsat do možností všechny možné názory, které nejde ani shromáždit. Každý má ten názor jiný, a pokud se neztotožňuje s navrhovanou možností, máte tam prostor ke svému vyjádření, které můžete napsat. Proto tam ten prostor je a budu ráda, když jej využijete. Těšte se na další články, mějte se krásně a děkuji :)
 
Menší perlička na konec :) - Romové mají svůj Mezinárodní den a ani o tom nevědí...
 
Máte něco k tématu, co byste chtěli sdělit světu? Co říkáte na výsledky? Napište to!

Vaše názory

Já si myslím že je to v lidech.

Vite ono je třeba psát o těchto věcech.pokut nebudou romové jednotní budoucnost jejich děti vidím špatně. Proč uš tét je to dost poznat jak setu žije. Lidi nas jen soudi .

Nevym zda politici něco udĕlaji pro romuiromi

Je mi líto romů .vláda a medija by mĕla pomahad a ne jen ukazovat to špatně. Věřím že za 50 let bude trochu lépe.

Bezva :)

Skvělý článek! :) Přála by jsem si vidět takových dotazníku více a více! Hrozně se mi tento Tvůj styl líbí :). Vážně, jen tak dále.

Re: Bezva :)

Děkuji moc! V dotaznících budu rozhodně pokračovat :) A budu ráda když se na nich podílíš i ty! :)

Přidat nový příspěvek

KONTAKTY
                                                                                             Chcete se na něco zeptat? Máte návrh na dotazník, článek? Chcete 
 www.facebook.com/Baauuublog                                           něco zlepšit? Máte zájem o spolupráci? Kontaktujte mě!