Na co budou vzpomínat dnešní děti?

Moji milí, zdravím vás. Dnešek je jeden z mnoha dní, kdy mám chuť psát a říct vám všechno, ale vlastně ani nevím, co přesně. Sedím na posteli, vedle mě chrochta, popíjím čaj a tak nějak si uvědomuji, že jsem strašně vděčná, že ji mám. Ale to teď není podstatné. Dopoledne jsem byla navštívit jednu akci u nás v městečku, všímala jsem si lidí, hlavně dětí. A mám pocit, že dnešním dětem prostě něco chybí…

Zdroj

Jako malá jsem vyrůstala na malé vsi, kde jsem si často hrála mezi zvířaty, a když to šlo, lítala jsem po venku. Někdy jsem si hrála v kurníku se slepicemi, jednou jsem do toho byla tak zapálená, že jsem si odebrala jejich vejce, udělala jim domeček v krabici od pendreků, kterou jsem vystlala toaletním papírem, a věřila jsem, že se vylíhnou malá kuřátka. Jindy jsem se šla podívat za prababičkou, jak dojí kozu, nebo jsem si s ní jen vykládala, když okopávala záhonky. Byla jsem dost velké éro, tak ji to při práci mohlo i otravovat, ale vždy jsem měla pocit, že je ráda, že jsem za ní přišla. Když prababička umřela, chodila jsem takhle otravovat spíše strýce, který bydlel přes silnici, takže když jsem nevěděla, co dělat, šla jsem si za ním povykládat. Nikdy mě nějak moc nevnímal, většinou se díval na televizi nebo luštil křížovky, ale já jsem se vždycky tak kochala jeho starým domem, ze kterého sálalo to kouzlo času. Dům zdědil po svých rodičích (tedy i rodiče mého dědečka) a je v něm zachovaná jedna místnost, ve které se zastavil čas. Peřiny tam jsou povlečené tak, jak byly zrovna před několika desítky let, když prarodiče umřeli. Staré noviny jsou položené na nočním stolku, vedle nich je nějaká „medicína,“ ale já si myslím, že je v tom pálenka, kterou v rodině každý rok pálíme. Ve skříni visí šaty po prababičce, nahoře na polici jsou staré fotky s jizvami času. Také tam leží svíčky ze svatého přijímání. Nikdy mě tam nechtěl moc pouštět, a tak jsem za ním chodila si povykládat, ale potom se to zvrhlo v takové přemlouvání.

 

A když jsem nemohla jít ven, vystačila jsem si sama s panenkou ♥

Moc ráda vzpomínám na své dětství, právě tady na vesnici. Když se tam čas od času vrátím, tak procházkou na mě dýchají i vzpomínky, které mám sepjaté snad se vším, co ve vesničce existuje. A to je právě to, co dnešním malým dětem chybí. Na co oni budou vzpomínat? Na to, že tady na břehu rybníka vyfotili tu selfie, která měla nejvíce liků? Co si budou psát do diáře, že dnes překonali rekord nebo postavili něco z kostiček v Minecraftu? Jsem ráda, že moje vzpomínky se pojí ještě s dobrodružstvím, v té době to pro mě bylo i něco jako adrenalin…

Jeden z mých cílů je, aby mé děti měly takové dětství a takové vzpomínky, jako já. Teda, jako my, protože přítel měl také dost pestré dětské roky :) Vím, že pokrok techniky a všeho kolem nezastavím, ale jsou věci, které mohou rodiče ovlivnit. Když jsem řekla, že jdu za tetou, byla jsem u tety. Když jsem řekla, že dojdu na oběd,  přišla jsem na oběd. Rodiče mi mohli věřit. A vlastně to celé bylo postavené na jakési důvěře mezi všemi…

A jaké jste měli dětství vy? Na co rádi vzpomínáte? Souhlasíte se mnou, nebo máte jiný názor? Napište to! Těším se na vaše reakce :)

Vaše názory

Naprosto souhlasím..

Moje dětství bylo podobné, i když dříve než Vaše, někdy si říkám že už to snad ani není pravda. Pocházím původně z krásné moravské vesnice, kde jsem prožil nádherné dětství, jako děti jsme si hráli více venku. Třeba jsem jednou asi ve třetí třídě, s kamarády lezl na stohy sena za JZD, ale jelikož já byl trochu nešika, tak jsem z toho stohu spadl dolů a pár vteřin jsem těžko popadl dech, potom jsme třeba také přeskakovali močůvku za vesnicí a já do ní při jednom přeskoku spadl, pak jsem šel domů přes půlku vesnice a páchnul jsem jak se říká jako starý cap. Hráli jsme si na honěnou, stavěli se bunkry. Stejně jako vy ke strýci já chodil na návštěvu k babičce a dědečkovi (bydleli ve stejné vesnici jako my), dědeček mě mnohému naučil a i když mu je už přes dost osmdesát, je to staré čilý pán a rád si s ním popovídám, i když už jsem hezkou řádku let dospělým (jeho rodiče měli od 20. let do roku 1952 na vesnici koloniál), dodnes pamatuji, jak jsem jako kluk s ním v neděli na ČT koukal na Receptář na neděli s Přemkem Podlahou s písničkou "Sousedovic Toníček nemá žádný koníček, ruky jdou mu dozadu, on je zkrátka pozadu", babička upekla dobrou buchtu a já ji hromadu spořádal. U babičky i doma jsem se díval v televizi jako kluk na pořad Kuřátka, něco jako později Kouzelná školka, ale o mnoho lepší, Kouzelná školka se začala vysílat, když jsem byl už větší a měl jiné zájmy a starosti (co se týče Kuřátek, nejraději jsem měl díly se Štěpánkou Haničincovou), v neděli ráno to bylo Studio Rosa s Jů a Hele, odpoledne, když jsem přišel ze školky nebo pak z prvního stupně školy, jsem v televizi sledoval pořad Magion (dávali tam krásné seriály jako o klokanu Skippy, Vlk a Zajíc nebo Smolíkovi). Pak jsem šel buďto s kamarády ven nebo na "besedu" za babičkou a dědečkem". S dědečkem, babičkou i maminkou jsem chodil jako dítě občas nakupovat do Jednoty a když jsem byl hodný koupili my třeba Kočičí jazýčky (když jsem byl dítě tak to byl hnědý obal s bílými koťátky), pak takové malé mléčné čokoládky s pohádkou, na přední straně obalu byl obrázek té pohádky a z rubu obalu pohádka, byly to pohádky Jak šel Honza do světa, Žabí král, Červená karkulka a Šípková Růženka (jelikož se jmenuji Jan dostával jsem nejčastěji tu pohádku s Honzou) ke snídani mi jako dítěti kupovali Lakrumáček (něco jako Pribináček, ale hustší konzistence). Jako dítě, Jsem pamětník také mléka které bylo baleno namísto v krabici v igelitových sáčcích, ty sáčky leželi v samoobsluze v bednách a často byly protrhané a teklo z toho, takže v bednách i kolem byl potůčky zkyslého mléka, dodnes pamatuji jak to smrdělo tím zkyslým mlékem. Na vánoce jsem místo mobilu dostával třeba vláček - lokálku od Igry, knížky, papuče i oblečení.
Každé léto jsem trávil část prázdnin u babičky, která měla chalupu v Beskydech v obci Ostravice, všechno tam bylo krásné, nádherný čistý vzduch a všechno tam tak nějak vonělo lesem a dřevem, (protože dole u nádraží byla a myslím dodnes je pila). Chodili jsme s babičkou, na procházky do lesa, nakupovat dolů do centra Ostravice do nákupního střediska Jednota (dole byly potraviny a drogerie a nahoře papír hračky), jednou jsem si tam jako asi sedmiletý koupil pexeso se zvířaty (dodnes ho možná někde na půdě mám). Chodili jsme telefonovat na poštu mým rodičům (dnes už je to pro děti chodit telefonovat na poštu pravěká historie, i když to je dvě desítky let, mobily samozřejmě tehdy nebyly a v chalupě nebyla zavedena telefonní linka) a také jsem tam na té poště někdy kupoval a posílal domů pohlednice. K babiččině chalupě byla krásná cesta lesem a přes palouk, který byl věčně nepokosený. Už tam dávno nejezdím, chalupa se prodala, babička zemřela a dnes je to tam už takové moc jak se říká nóbl a moderní a pro mě to už dávno nemá kouzlo mých dětských let před dvěma desítkami let. Když jsem před skoro čtvrt stoletím nastupoval do první třídy, dostávali jsme na konci roku od paní učitelky krásné vysvědčení, kde byly všechny známky v druhém pololetí vypsány ručně a jedna velká rovněž ručně psaná v pololetí, ostatně ručně psané vysvědčení jsem měl celý první stupeň ZŠ a bylo to hezčí než dnešní Výpisy z vysvědčení psané na počítači. Mám o více jak půl generace mladší sestřenici (nyní půjde do deváté třídy) a někdy si vedle ní spíše než jako bratranec tak jako strýček, který ledacos pamatuje (navíc ji učí moje spolužačka ze ZŠ),
Jsem rád, že mé dětství patří ještě do té "staré" doby bez mobilu a musím s odstupem času říct, že moje dětství bylo krásné..

Naprosto souhlasím :-)

Určitě víš, Baauuu, jaký na to mám názor, něco podobného sis přečetla na mém blogu :-) Stejně nejkrásnější dětství je to, kdy běháš po venku s odřenými lokty a úsměvem na tváři, ne s mobilem v ruce. Znám spoustu lidí, kteří cpou moderní technologie dětem, kterým jsou třeba jen tři roky, částečně je to pro to, aby se trochu zabavily a daly jim na chvíli pokoj. Děkuji rodičům, že mají stále ucelený názor na dětství u počítače a děkuji jim za to, že mi pomohli udělat si svůj názor :-) Hezký článek.

Re: Naprosto souhlasím :-)

Jo a Baauuu..možná to bude znít trochu osobně, ale proč jsem si sakra myslela, že jsi vdaná? :-D Na 16 máš skvělé názory a způsob vyjadřování!

Souhlas

Určitě souhlasím s tebou! Sice je mi teprve 18, ale dětství, které mají děti teď neznám. Vidím je na tabletech, v první třídě mají telefon, ven už skoro nechodí.. Já jsem běhala venku s kamarády pořád, počítač jsme měli doma společný až když mi bylo asi 12 let a myslím, že je to mnohem lepší, když dítě nemá svůj počítač. Telefon jsem dostala asi v páté třídě, s nebarevným displejem a jak jsem z něj byla nadšená. Teď jen kroutím hlavou nad dětmi, které vidím, když se vztekají v obchodě že tenhle telefon nechtějí, že je ošklivý, že se jim líbí ten druhý s lepšími funkcemi a dotykový! Nejhorší je, že dětská hřiště jsou prázdná, všichni jsou u počítače neboť tvrdí, že je to zábava sedět celý den s kamarádem u PC a hrát hry, podle mě už neznají ani typické hry jako "krvavé koleno" nebo "na schovku".. Nevím, ale doufám, že až já jednou budu mít děti, tak je nebudu vychovávat jako dosavadní rodiče. Chápu, že strčit dítěti do ruky telefon nebo tablet, ať hraje hry a mít od nich pokoj je pro rodiče snažší, ale nemyslí na to, jaké to bude mít následky. I dítě se rychle naučí dělat věci stereotypní, tím myslím, že si potom věci vynucuje a rodiče jim to strkají častěji a častěji, aby je utišili. Nevím, ale taková matka být nechci :D nechci být zase moc krutá, jakože - žádný počítač dokud ti nebude 15, ale chci aby moje dítě mělo hezké dětství a povedu ho k tomu :)

Chci tě srdečně pozvat na svou giveaway :) https://kristynacihakova.blogspot.cz/2015/10/velka-adventni-giveaway.html

Re: Souhlas

Děkuji za názor, který máme víceméně shodný. I když mi je (teprve???) 16, tento rozdíl vidím ve velkém. A tak nějak to dávám za vinu právě technice a mnohem rychlejšímu tempu života lidí. Ale já se budu moc snažit, aby mé děti měly na co vzpomínat!
Na blog kouknu :)

Přidat nový příspěvek

KONTAKTY
                                                                                             Chcete se na něco zeptat? Máte návrh na dotazník, článek? Chcete 
 www.facebook.com/Baauuublog                                           něco zlepšit? Máte zájem o spolupráci? Kontaktujte mě!