Jaké to je být pro člověka člověkem?
Zdravím vás, moji milí, opět a zas. Po delší době bych vám chtěla představit nové vyhodnocení nového výherního dotazníku. Na jeho vytvoření a vyhodnocení jsem pracovala s vítězkou soutěže - Mončou Malachovou, která měla prostě suverénně nejlepší návrh, tímto ještě jednou gratuluji. Toto téma mě prostě chytlo, hned po přečtení návrhu jsem měla takový pocit, že výherní návrh je už na světě. Výsledky jsou až překvapivě zajímavé a tímto článkem se stávají dostupné i vám.
Celkové údaje o respondentech | |
Dotazník vyplnilo celkem respondentů: | 55 |
Ženy: | 47 |
Muži: | 8 |
Průměrný věk: | 20,3 let |
1. otázka: Co podle vás dělá člověka člověkem?
2. otázka: Jak byste nejlépe definovali (popsali) lidstvo - z pohledu:
"Jako puzzle. Každá dílek je jiný a přitom stejně důležitý pro celkový obraz. Takže asi bych tohle všechno nějak zkloubila."
3. otázka: Do jaké míry nás ovlivňuje naše historie?
Možnost | % |
Dost | 36,4 |
Přiměřeně | 45,5 |
Málo | 18,2 |
Podle mě lidé zapomínají na to, co lidstvo jako takové prožívalo v dávných i blízkých dobách. Žijí teď a tady a moc si neuvědomují chuť minulosti, takže za mě málo. Děláme ty stejné chyby, bojujeme za to stejné... Proč?
4. otázka: Jaká je podle vás lidská společnost?
5. otázka: Který nedostatků společnosti je podle vás nejvýznamnější?
"Vidím lidi, ale nevidím lidskost."
6. otázka: Máte nějaký nápad, jak problémy ve společnosti řešit?
"Každý by měl začít řešit problémy sám u sebe, zvláště to co se mu nelíbí na druhých. Pak se může stát vzorem svého chování pro druhé, které může inspirovat také k lepšímu jednání a chování."
"Hlavní problém vidím nevědomost a že je klíčová změna školství (hlavně základní školy a školky, protože tam jsou děti nejvíce ovlivnitelné). A také že je potřeba dostupnost kvalitního vzdělání." - Mončín názor
7. otázka: Které z pozitiv naší společnosti je nejvýznamnější?
"Ani jedna z těchto možností není stoprocentní. Nejvýznamnější je prostě život. To že fungujeme jak fungujeme. Že nám v žílách proudí krev, pracuje mozek a všechny tyhle věci. To je pro mě nejvýznamnější pozitivum. Život."
8. otázka: Představte si, že byste měli možnost spolu s dalšími lidmi vytvořit někde ve vesmíru nový stát a mohli byste tento stát spravovat. Jak byste si ho zařídili? Na co byste kladli největší důraz?
Mončin názor:
"Svůj stát bych založila na principu rovnosti a přirozené diferenciace. Vysvětlím. Lidé by se jen řídili přirozenými platnými zákony celého vesmíru. Považovali by se za sobě rovné, tak jak tomu opravdu je. Zároveň by si ale uvědomovali svou výjimečnost.
Už u malých dětí by si rodiče všímali toho, o co mají zájem. Dostali by například širokou škálu hraček (ne stylem holky si hrají s panenkami, kluci s autíčky, děti by měli možnost si vybrat) a sledovalo by se, po které hračce dítě sáhne. Potom by děti nastoupili do školy, kde by dostali možnost projevit sebe sama a ujasnit si, co je baví a v čem vynikají. Zrušila bych jakékoli známkování, protože je to motivace strachem. Děti by byly ve škole vyslechnuty, nikdo by je nezařazoval do škatulek lepší, horší.
Potom by si na základě toho, pro co mají vlohy a co je baví, zvolili práci. Ale práce zedníka by měla naprosto stejnou hodnotu jako práce vědce. Protože každý zkrátka umí něco jiného, nelze říct, co je lepší a co horší. Tím pádem by ztrácely význam peníze, protože by si byly různé činnosti navzájem rovnocenné. To je přirozená diferenciace. Takto by zanikla jakákoli hierarchie, byly by tu stále vedoucí a podřízení, ale vedoucí by byl zkrátka jenom ten, kdo umí lépe organizovat, podřízený jen ten, kdo je rád veden, nebyla by mezi nimi hierarchie, pouze respekt a schopnostem toho druhého."
"Na to, aby všichni lidi byli na stejné úrovni...nikdo ne bohatší nikdo chudší! Žádný rasismus"
9. otázka: Jaké má člověk místo v přírodě?
10. otázka: Jaký máme na přírodu vliv?
Možnost | % |
Zanedbatelný | 5,5 |
Střední | 10,9 |
Velký | 83,6 |
Máme možnost jí pomáhat, ale spíše jí ubližujeme. Ale myslím si, že příroda je tak velká, že nedovolí, abychom ji někdy zničili...
11. otázka: Máme nějakou zodpovědnost za přírodu, rostliny, zvířata a naši planetu?
Možnost | % |
Ano | 83,6 |
Možná | 12,7 |
Ne | 3,6 |
Nejsem si jist | 0 |
Jak už jsem uvedla, určitou zodpovědnost máme, ale tu největší měla, má a vždycky bude mít příroda sama.
12. otázka: Může podle vás člověk zničit planetu Zemi?
Možnost | % |
Ano | 87,3 |
Ne | 12,7 |
Moc se mi líbí Mončin názor a proto si zde našel své místo :)
"Podle mého názoru Zemi zničit nemůžeme. Každá planeta, vlastně celý vesmír, má jakýsi „pud sebezáchovy“ a zničí nás, než mi zničíme ji. Souvisí to s tím, že my Zemi potřebujeme, ale ona nepotřebuje nás. Neuvědomujeme si, že jsme součástí obrovského systému, který, když to řeknu trochu přehnaně, vadné části likviduje, tak jako tělo likviduje zmutované buňky.
13. otázka: Jsme podle vás ve vesmíru sami?
Možnost | % |
Ano | 7,3 |
Ne | 70,9 |
Nejsem si jist | 21,8 |
Neumíme dokázat, že tu jsme sami, stejně tak jako neumíme dokázat opak. Tohle je jedno z těch mnoha tajemství, které si svět před člověkem chrání... Otázkou je, jestli nám bude tajemství někdy odhaleno. Já si myslím, že ano, a budeme se divit...
"Jsme jedni z mnoha. Obyčejní tvorové na obyčejné planetě v obyčejném vesmíru." - Mončin názor
14. otázka: Umíte si představit evolučně vyspělejšího tvora?
Možnost | % |
Ano | 50,9 |
Ne | 14,5 |
Jen obtížně | 34,5 |
Já si to prostě představit nedovedu. Ani si nedovedu představit nás v pokroku evoluce, jak se budeme vyvíjet dál, podle mě jsme prostě na vrcholu.
15. otázka: Pokud by na Zemi přiletěli mimozemšťané, co by jim podle vás přišlo na lidech nejzvláštnější? Co myslíte, že by se o lidském druhu učili mimozemšťané ve svých školách?
"Prečo ničíme niečo, čo nám dalo život, to by bolo urcite nepochopiteľné."
"Podle toho z jak vyspělé civilizace by tito mimozemštané byli, vyspělejší by asi nemohli pochopit proč jezdíme auty, proč máme mobily, proč jíme a proč fyzicky pracujeme, když pro ně tyto hmotné věci nejsou nezbytné. Méně vyspělí by asi nechápali nic z toho co je pro nás normální, možná bychom se shodli na přijmu potravy a to kdoví jestli."
16. otázka: Vidíš v lidské existenci nějaký smysl?
17. otázka: Vážíš si toho, že jste člověkem?
Možnost | % |
Ano | 90,9 |
Ne | 0 |
Nevím | 9,1 |
Já jsem na to pyšná, stejně tak jsem pyšná na to, že jsem žena. A chci být dobrým člověkem...
18. otázka: Máte něco k tématu? Napište to!
"Každý se vyvíjí, zrnko prachu, molekula vzduchu, zvířata, člověk, planeta i celý vesmír, každý svým tempem, individuálně, podle svých voleb a schopnosti překonání svých vlastních hranic. Vše co se vyvíjí je do jisté míry závislé na vývoji probíhajícím v nejbližším okolí i ve vzdálených světech a vzájemně spolu souvisí, takže se v určitém bodě vždy protíná a ovlivňuje. Nikdo a nic není zanedbatelné, každý má svou cenu a své nepostradatelné místo stejně tak pouhé zrnko prachu jako vysoce oduševnělá idea."
"Dělej, co dělat máš, chovej se, jak ti morální kodex uvnitř napovídá, tak aby ses nemusel stydět za to, že jsi člověk."
Můj závěr
Mončin závěr