Jak moc jsme chyceni v sociálních sítích?

Zdravím vás, moji milí, u dalšího vyhodnocení dotazníku. Právě mi hraje písnička od skupiny The Black Keys - Too afraid to love you. Ten název mi s troškou fantazie připomíná dnešní téma a tím jsou sociální sítě. Jsme jejich součástí, jsme kapka v moři a málokdo si uvědomuje, co to vůbec znamená... Pojďme se podívat, jak moc jsme se chytili do sociálních sítí, z kterých dnes už není cesty zpět.

Odborná definice sociální sítě:

"Sociální síť je služba na Internetu, která registrovaným členům umožňuje si vytvářet osobní (či firemní) veřejný či částečně veřejný profil, komunikovat spolu, sdílet informace, fotografie, videa, provozovat chat a další aktivity."

Na první pohled žádná věc, co by představovala rizika, že?

Celkové údaje o respondentech  
Celkem respondentů: 151
Mužů: 19
Žen: 132
Průměrný věk: 18 let
Věkové rozmezí: 11 - 50 let
1. otázka: Máte účet alespoň na jedné sociální síti?
Našel se jeden jediný člověk, který žádný účet na sociální síti nemá. Nevím, jak se k tomuto údaji stavět... Každopádně je to člověk, který je už něčím jiný, než dalších 150 lidí. Měla jsem u odpovědi "Ne" čekat nulu?...
 
2. otázka:  Četli jste si podmínky, se kterými musíte souhlasit, aby váš účet byl vytvořen?
Podmínky si četlo "pouhých" 42 lidí, kteří tvoří 28 % z dotazovaných. Já se přiznám, že já jsem si podmínky nečetla. A to z jednoho prostého důvodu - mám takový pocit, že tyto podmínky jsou schválně tak rozsáhlé, aby to uživatele odradilo číst a při možném následném problému by společnost mohla prohlásit, že to v podmínkách je a že "nevědomost neomlouvá." Já jsem při zakládání profilu u jakékoliv sociální sítě nepředpokládala, že bych měla podmínky nějak porušit, že bych měla být někým jiným, než běžným (vzorným...) uživatelem. Nevím, čím je to způsobeno, ale tento typ podmínek beru na mnohem nižší váhu, než jsou třeba podmínky uvedeny v pracovní smlouvě. Prostě to tak mám a proč to tak je, asi nezjistím... Každopádně to dobře není. 
 
3. otázka: Kolik hodin cca trávíte denně na sociálních sítích?
Chápu, že je to hodně individuální a náplň dne se den ode dne liší. Trávení času na sociálních sítích má mnoho činitelů - počasí, nálada, roční období, dostupnost,... Otázka možná měla být položená jinak a to takhle: "Kolik hodin denně potřebujete strávit na sociálních sítích?" Někdo potřebuje hodinu na to, aby se s kamarády podělil o své zážitky a sdělil jim, co jim chce sdělit, někdo potřebuje pět hodin slědováním svých známých, zjišťováním drbů a získáváním prokletých lajků... 
 
4. otázka: Je pro vás lepší osobní kontakt s lidmi nebo ten virtuální, přes sociální sítě?
91 % preferuje osobní kontakt. Mě osobně toto číslo udivuje, protože já sama znám spoustu lidí, co vypadají na to, že žijí jen tím virtuálním kontaktem. Znám lidi, co i když jsou venku se svými přáteli, jsou online s "přáteli." Tohle je pro mě známka ubohosti a beru to jako formu urážky. Pokud to někomu přijde normální, má hodně obrácené hodnoty. 
 
5. otázka:  Máte zkušenost se zneužitím osobních údajů?, kyberšikanou, vydíráním přes sociální sítě apod...?
Já osobně jsem se s žádným vážným problémem nesetkala, avšak v mém okolí toho bylo hodně. Zejména na základní škole, kdy se holky chtěly lišit od svých vrstevnic nahými fotkami a myslely si, že zůstanou jen u toho, komu je poslaly. To by ten dotyčný ale nesměl být takový, jaký byl a samozřejmě se fotky rozšířily mezi lidi. Jednou se to rozšířilo až k vedení školy, podruhé o tom dotyčná možná neví... Jak dívky tak šiřitel by musely být mentálně vyspělí, aby pochopily, že to prostě "smrdí půšvihem." 
 
15 % lidí se setkalo s takovými problémy a nejčastěji uváděli:
  • Vydírání 
  • Zneužití osobních údajů
  • Nadávky
  • Stalking 
  • Vytvoření falešného účtu

6. otázka: Myslíte si, že jste závislí na sociálních sítích?
Domnění, že by on sám dokázal žít bez sociálních sítí, má 66 %. Zbytek si myslí, že je závislý na sociálních sítích a nejčastěji lidé uváděli tyto důvody:
  • Získávání a pozorování novinek
  • Udržovat neustále kontakt s přáteli, získávat nové přátele
  • Cítí nutnost být online
  • Kontrolování aktualizací

7. otázka: Změnily vám sociální sítě život?
  • Možnost neustálého kontaktu s lidmi
  • Sociální sítě lidem berou čas
  • Nález nových přátel, vznik vztahů
  • Možnost získat sebevědomí, stát se oblíbeným

"Myslím, že každému změnily sociální sítě život. Nemůžete jen tak vyjít ven, aniž by si o vás pět lidí, které potkáte, neříkalo něco o vašich příspěvcích např. na Facebooku. Je to smutné, ale je to tak."

"Například jsem se mohl seznámit s lidmi co jdou se mnou do prváku dříve, takže mi nebudou tak cizí ve škole."

"Stal jsem se více oblíbený-kdo nemá fb, jako by nežil."

"Přestala jsem tolik číst knížky."

8. otázka: Co byste vylepšily nebo změnily, aby vznikla dokonalá sociální síť?
Já si osobně myslím, že dokonalá síť nemůže existovat. Vždycky se najde nějaký způsob, jak obejít podmínky... Ale pokud pomineme čistou realitu...
"At už nic nevzniká lidi neumí už ani se pořádně vyjadřovat ve spolecnosti."
-co na to říkáte? :)
"To je na dlouho. Aby bylo vše zadarmo a vaše fotky zůstaly nadále vašimi fotkami i po tom, co je nahrajete na soc. síť. Oni si je přivlastní... Aby pykali za to, když někdo někoho šikanuje a tomu druhému okamžitě smazali účet,uchovali si důkaz a poslali to do školy například. Je toho hodně..."
"Kdyby to šlo,všechny ty sociální sítě zrušila, čímž by vznikla jiná,dokonalá sociální síť a tou by byl život."
"Dokonalá sociální síť nikdy nemůže vzniknout, protože nic není dokonalé. Dokonce ani naše představy a plány nejsou dokonalé, dokonalost vůbec neexistuje."
9. otázka: Myslíte si, že ve svém pokročilém věku budete mít stejný vztah k sociálním sítím?
Odpověď na tuto otázku dostaneme, až nám ji přinese čas. Strašně mě to zajímá... Ale mám takovou představu, že vztah k sociálním sítím se rozhodně změní, zeslábne. Chci mít rodinu, stálé bydlení s přítelem (manželem...) a chci se jim věnovat maximálně. 48 % lidí si taktéž myslí, že s odstupem času přijde i jejich odstup od sociálních sítí...
 
10. otázka: Máte něco k tématu? Napište to!
"Myslím si, že sociální sítě dokážou člověku dost život změnit. Jde jen o to jak si síť "pustíme" k tělu. Podle mě je to také lákadlo jak projevit nedůvěru k partnerovi = nutkání vědět s kým komunikuje. Podezírat za udělené komentáře a like. Nebo také k nevěře, či zneužívají příspěvků nebo informací, které o sobě dotyčný "práskne". Také to vede k lenosti, lidi si raději napíšou než aby se sešli..."
"Dle mého názoru sociální sítě likvidují obecnou komunikaci na osobní bázi. Jedná se o příklad toho, jak technologie není vždy ku prospěchu lidstva." 

Jen tak pro oživení ...


Někteří lidé oponují názory, že sociální sítě jsou nebezpečné, že na nich hrozí krádeži fotek, zneužití osobních údajů. Ano, tohle je všechno pravda. A já osobně jsem za to heslo - jaké si to uděláš, takové to máš. Nikdo nikoho nenutí sdílet s lidmi fotky, sdělovat lidem, co jste měli právě k obědu nebo s kým jste se naposledy vyspali. Taky nikdo nikoho nenutí si na profil dávat velikost vašeho poprsí nebo přesnou adresu. Co VY si tam dáte, TO tam bude. Komu VY dovolíte, aby obsah vašeho profilu viděl, TEN to uvidí. A pokud budete naivní blbci, tak vám už nic nepomůže a do sociálních sítí se chytnete tak, že už nevylezete... Nebezpečí na sociálních sítí si udělali lidi sami. Myšlenka sociálních sítí byla úplně odlišná. I když jsem každodenní návštěvník sociálních sítí, znám jejich výhody a využívám je, není nad to si s kamarády sednout, kdekoliv a povykládat si. Podpořit se navzájem, zjistit, jak kdo se má, zasmát se a mít se fajn. Neznamená, že když si s někým píšete každý den a každou noc, že s ním máte tak silný vztah, jako s tím, s kým se vídáte po dlouhých prodlevách a stejně si máte co říct a stejně se máte dobře. Uvědomte si to, uvědomte si podstatu, uvědomte si sebe. Mějte se rádi.

A pokud máte jiný nebo stejný názor, napište to. Nebojte se to dát najevo, nebojte se říct světu to, co potřebujete říct. Napište svůj názor, váš postoj, vaše potřeby. 

 

Vaše názory

Výborný článok

Veľmi kvalitný článok, musím ťa zaňho pochváliť. Sociálne siete pre mňa neznamenajú nevyhnutnosť, avšak pozorujem u seba, že iba ak nemám pripojenie k internetu. Vtedy mi vôbec nevadí a vlastne ma ani neláka byť na facebooku. Akonáhle som však doma (internet v mobile schválne a našťastie nemám), kde máme wifi, mám neustálu potrebu mať zapnutý facebook, hoci na ňom vôbec nie som a radšej si zapnem seriál alebo jednoducho len pracujem na počítači. Ak mi FB zapípa, skontrolujem čo sa deje a opäť venujem pozornosť niečomu inému, ale zapnutý proste musí byť. Je to veľmi zvláštne ako si nás sociálne siete upútali a chytili do zajatia a obdivujem tých, ktorých sa to netýka. Ja som na FB skutočne denne, keďže mám na FB aj fanpage môjho blogu a nebudem klamať, aj mnoho kamarátov. Smutné ale je, že máme problém stretnúť sa osobne - raz škola, potom práca, potom cestovanie.. Určite to všetci poznajú. Niekedy mám chuť vykašľať sa na celý FB, no potom si uvedomím, že v dnešnej dobe je to vlastne už skutočne jeden z najjednoduchších spôsobov ako "byť v kontakte so svetom". Možno to takto vnímam aj preto, že už dávno nebývam na sídlisku, kde stačilo obehnúť pár bytoviek a hneď sme boli celá partia pokope. Keď sú priatelia ďaleko, je ťažšie sa len tak spontánne stretnúť. Človek v dnešnej dobe už nemôže cestovať na druhý koniec mesta aby zazvonil na zvonček a potom zistil, že kamarát/ka nie je doma.. Alebo je to jednoducho len naša pohodlnosť, neviem, niekedy sa vo svojich názoroch cítim ako rozpoltená osobnosť..

Re: Výborný článok

Mám to podobně, FB musí být zapnutý, ale já na něm nemusím být... A ano, velký vliv na to má třeba i fanpage blogu nebo blog samotný, ráda sleduji i ostatní bloger(k)y... Taky musím říct, že můj blog by bez sociálních sítích asi dnes nebyl tam, kde je. Zná ho míň lidí, ale bez sociálních sítí by ho neznal nikdo, možná moji rodiče a přítel...

A děkuji za pochvalu, moc mě to potěšilo :)

:)

Sociální sítě - něco, co pomalu ovládá naše životy. Znám skutečně málo lidí, které minimálně jednou za dva dny nevidím na některé síti, ba přímo je tam vídám každý den a i několik hodin. Toto zjištění jen dokazuje, že já tam trávím taky dost času. Trávím tam čas hlavně kvůli mým přátelům, kteří místo aby se mnou chtěli jít do kina, na brusle a podobně, tvrdí, že se jim nic nechce a že si můžeme psát. Přijde mi to špatné, ale co nadělám. Taky ráda sdílím fotky, ale v omezeném množství. V dnešní době nebýt online je něco divného, neobvyklého... I blog je vlastně něco jak náš profil - sice zde nemáme tolik osobních údajů, ale obnažujeme zde svou duši. Moc pěkný článek - je vidět, že sis s průzkumem dala moc práce a i se samotným článkem :)

Re: :)

Nikdy jsem se nesetkala s tím, že by někdo dal přednost před psaním, než přede mnou... Přátele mám ještě v pořádku! A vážím si toho :) Každá doba obnáší něco, ta naše obnáší problém sociálních sítí...
Děkuji za pochvalu a ano, máš pravdu, dalo mi to velkou práci :)

Sociální sítě

Já si myslím, že na sociální sítě dost často někdo nadává. Ale je potřeba si uvědomit, že sociální sítě nejsou samy o sobě ani špatné, ani dobré. Je to jen nevinný prostor na internetu, který můžeme využít. Záleží na každém, jak se bude chovat a jestli se pro něho stane sociální síť užitečná nebo spíš škodlivá nebo něco mezi tím. Mě nepřipadá, že by mezi sebou lidi nekomunikovali nebo že by se kvůli sociálním sítím hůř vyjadřovali. Problém vidím spíš v tom, že se lidi neposlouchají a nevnímají a tím pádem komunikace vázne. Možná je to z části tempem dnešní doby (lidi nemají čas mluvit, vysvětlovat, poslouchat se), ale spíš si myslím, že to tak bylo vždycky. Je to jakási zvláštnost lidské rasy. Lidi nechtějí porozumět světu druhého člověka, nemluví s ním, aby mu rozuměli, ale proto, aby si měli s kým povídat, aby nebyly sami. A v konečném důsledku si připadáme osamocení mezi množstvím přátel, protože spolu sice mluvíme, žijeme vedle sebe, ale nezajímají nás ty skutečně podstatné věci, špatně si rozumíme. Samozřejmě to neplatí pro všechny.
Takže si myslím, že problém s komunikací nelze prostě jednoduše spojit se sociálními sítěmi. Je to spíš problém lidí jako takových, jejich způsobu přemýšlení a uvažování. Sociální sítě mohou být naopak někdy užitečné, protože si píšeme, a když čteme nějaký text, máme víc času nad ním přemýšlet, než kdybychom mluvili. Možná se tedy někteří víc zamyslí nad tím, co druhý vlastně řekl.
Taky si myslím, že je komunikace přes sociální sítě prostě jen jiným druhem komunikace a nikdo vlastně nemá právo posuzovat, jestli je horší nebo lepší. Nevím, na základě čeho bychom takto mohli soudit.

Re: Sociální sítě

Moc si cením tvých vždycky rozsáhlých názorů... Obdivuji tě, jak se dokážeš na věci dívat z úplně jiných úhlů pohledů, vždy, co řekneš, napíšeš, to má něco do sebe. Každé slovo, co napíšeš, má smysl. Děkuji.

Re: Re: Sociální sítě

Díky Baru. Od tebe si toho moc vážím. :) Tu délku nějak nedokážu regulovat. Vždycky píšu a najednou mě napadne ještě něco dalšího, co s tím souvisí. Je to takový roj myšlenek. A nemůžu odolat tomu nutkání to napsat. :)

Re: Re: Re: Sociální sítě

Od toho tady ten prostor na psaní je, aby člověk mohl vyjádřit svůj názor, kompletně ... :)

Přidat nový příspěvek

KONTAKTY
                                                                                             Chcete se na něco zeptat? Máte návrh na dotazník, článek? Chcete 
 www.facebook.com/Baauuublog                                           něco zlepšit? Máte zájem o spolupráci? Kontaktujte mě!