"Každý má jinou hodnotu" - říká budoucí právník.

Zdravím vás moji milí, opět a zas. Dnešní odpoledne se netěším na nic jiného, než na napsání tohoto "článku," tedy vylití všech slov a myšlenek, které se ve mně skrývají. Musím vám říci, že jsem po dnešku opravdu zmatená. A hned vám vysvětlím proč. 

Určitě již všichni za sebou máte nějaké ty hodiny občanské nauky, ZSV a podobných předmětů. Když pomineme školu, tak si jistě všímáte kolem sebe, že společnost a právní úkony mají fungovat na tom, že si máme být všichni rovni. Ano, nikdy tomu tak nebude doslova, vždycky budou lidé, kteří se budou povyšovat nad ostatní, považovat se za někoho jiného, lepšího. Jedním z nich (dle nejen mého dojmu) je mladý muž studující na právníka, který nám dnes v hodinách ZSV měl přednášet na téma "exekuce." 

¨

Nenapadlo mě, že po tom, co nám budoucí právník ukáže tento↑ obrázek symbolizující Justicii, která znázorňuje rovnost před soudem, objektivní pravdu, si bude jistý mladík tak trošku protiřečit. Víte, dostali jsme se k tématu, jak se řeší případy, kde se jedná o nezletilé děti anebo o domácí násilí. Mladík nám položil otázku: "Může exekutor odebrat dítě?" Po chvilce ticha jsem se přihlásila a odvětila jsem, že to není možné, protože exekucí se má nahradit jakýsi dluh a dítě (celkově člověk, život) nemá vyčíslitelnou cenu. Po odpovědi budoucího právníka mi klesl brada a tak nějak jsem si začala vduchu říkat, že jestli takovcí budou právníci, tak se těšme. Mladík si prosazoval názor, že každý máme jinou hodnotu, někdo je víc, někdo je míň. ???

Také nám dával přiblblé příklady situací, jak bychom se zachovali, když bychom stáli mezi vlaky jedoucími proti sobě a mohli bychom lidi ve vlaku zachránit tak, že bychom mezi koleje přidali spojku kolejí, takže by jeden z vlaků mohl odbočit. Na té spojce by stál člověk, a když bychom tu spojku ke kolejím připojili, člověk na nich by zemřel. Chtěl po nás vysvětlit nevysvětlitelné, tedy to, jak bychom se zachovali. Já jsem se stále snažila myslet reálně a narovinu jsem odpověděla, že než bych se stačila rozhodnout, vlaky by byly v sobě a já mezi nimi napadrť. 

Snažil se nám vysvětlit, že jednotlivec ve světě nemá své místo, že když bude jeden Žid a bude jej mučit 1000 hovad  nacistů, tak pro toho Žida by to mělo být dobrovolné mučení, protože to tomu ticíci hovad  udělá radost. Ano, pane, už vás vidím, jak na sebe necháte dobrovolně házet kameny, jak jste ochotný trpět vším, co by hovadům udělalo radost. Když by se to někde odehrávalo, dejte mi prosím, budoucí právníku, vědět, ráda se podívám, jak se s chutí podvolujete tisíci hovad. 

Z přednášky jsem si neodnesla vůbec nic, maximálně nervy na drátku a chuť dotyčnému skřivit úsměv. Myslím, že tento článek pochopí spíše ti, co dnešní extempore viděli na vlastní oči. A co z toho plyne? Chci říct, že jsem ráda, že jsem vychovaná v tom, že se lidem neubližuje. Jsem ráda za to, že mám takové morální hodnoty, jaké mám. A je mi zle z toho, že někdo jako budoucí právník si dovoluje tvrdit opak jedné základní zásady toho, jak funguje (tedy jak by mělo fungovat) české právo - princip rovnosti. Ovšem, můžeme to brát i jako jeden z možných důkazů, proč se setkáváme s nespravedlivými rozsudky, když zločince obhajují právníci oponující správným zásadám. Neděkuji vám, mladíku.

A co si o tom myslíte vy? Myslíte si, že si jsou všichni rovni? Má podle vás život vyčíslitelnou cenu? Setkali jste se někdy s nespravedlivým rozsudkem? Chcete být právníkem? Máte cokoliv k tématu? Napište to do komentářů!

Vaše názory

Názor na přednášku

Zdravím všechny, na dnešní "přednášce" jsem taky byla a ráda bych přidala svůj názor. Celému hloupému vystoupení toho kluka se vlastně ani přednáška říkat nedá, protože jsme se naprosto nic nedozvěděli a myslím, že přednášky jsou právě od toho, abychom se dozvídali nové užitečné informace. Tohle celé byla jen hloupá a naprosto scestná obhajoba jeho vlastních názorů, které se nám za každou cenu snažil vnutit. Z "přednášky" jsem si odnesla možná tak rozčilení a zmatek.
Budoucí právník se nám všem snažil vehementně vnutit, že naši životy mají různé hodnoty, ale zřejmě nepochopil rozdíl mezi životem a formou života. My všichni jsme formy života a vzešli jsme z jedné velké substance, kterou nazýváme život. Život, to je způsob existence, stejně tak nežití je způsob existence. A živá forma je konkrétní podoba života. Je to zřejmé a logické už jenom když si uvědomíme, že stejně tak jako žijeme my, žijí i rostliny a zvířata a pravděpodobně i spousta dalších bytostí v celém vesmíru. Všichni jsme jiní, máme jinou formu, ale určité znaky máme stejné. A právě podle těchto znaků můžeme definovat život. To není nic co si já myslím, je to normální logické tvrzení. Každopádně vzhledem k tomu, že život v širším slova smyslu je jenom jeden, nemůže mít ani větší, ani menší hodnotu, mám prostě jednu svou hodnotu, protože je jeden. Forem života je mnoho, ale život nemůžeme dělit mezi ně, nemůžeme připočítávat jednotlivé kousky života k jeho formám. Protože i kdybychom měli těch forem nekonečně mnoho, pořád by vlastnily ten jeden a stejný život. Život přece nezávisí na počtu forem, je stejně tak životem, pokud bude žít jeden konkrétní jedinec i pokud jich bude žít nekonečno. Je to náš způsob existence, že žijeme, to je pro všechny stejné. A vzhledem k tomu, že tento způsob existence máme všichni stejný, pak přece musí být naše životy rovnocenné, protože je to přeci zkrátka stále jeden a ten samí způsob existence.
Jak se zdá budoucí právník vůbec nechápe, co je to život a zjevně si myslí, že ten jeho má vyšší hodnotu než ty naše, čímž jen dokazuje, že se nikdy nezamyslel nad tím, co to život je.
Ta směšná situace s vlakem, kterou nám prezentoval, je naprosto irelevantní. Dospěla jsem k názoru, že spíš než to, co bychom opravdu udělali, chtěl vědět, co bychom chtěli udělat nebo spíš co považujeme za správné a více morální. Tudíž naprosto špatně položil otázku... Je to otázka menšího zla, ne otázka hodnoty života. Potom, co celou hloupou situaci vylepšil tím, že by ten člověk na kolejích byla naše matka, chtěl tím asi říct, že pokud bychom neotočili výhybku, tak považujeme život matky za více hodnotný než život lidí ve vlaku. No, naprostá blbost. Tím, že neotočíme výhybku, nijak nepopíráme to, že životy lidí v tom vlaku mají stejné hodnoty jako život naší matky. Jen je PRO NÁS matka důležitější. Ale pro nás. A zase, je pro nás důležitější ona forma života, kterou nazýváme matka, ne život sám. Nejde vůbec o to, čí život má objektivně větší cenu, ale o náš SUBJEKTIVNÍ pohled a o náš SUBJEKTIVNÍ pohled na menší zlo. Nehledě na to, že se podařilo dokázat, že objektivní pravdu nelze vůbec objevit... Stejně tak to s nacisty a Židem. Jde o náš subjektivní názor na menší zlo, jde o morální hodnoty, ne o hodnotu života.
Pokud je více právníků jako tento student, je to minimálně smutné.

Re: Názor na přednášku

Moni, toto by se dalo zveřejnit jako článek. Zamyslela jsem se nad tím, co jsi teď napsala.. Díváš se na to asi více z detailu, podrobně. Já jsem zvyklá věci dávat nějak do globálu, nebo nevím jak to mám říct...Tak jako celkově - jako bych sečetla pozitiva a negativa života, a když to sečtu, tak život prostě je super. Každý život je "prostě super," tak myslím že život všech má možnost být super, tudíž mají stejné možnosti a jsou si rovni. Nikdy nikomu nic nespadne samo do ruk, každej prostě musí vynaložit alespoň minimální úsilí na to, aby něco dostal... A strašně mě mrzí,že člověk, ještě k tomu právník, některým lidem zavrhuje mít tu možnost mít se dobře.... Něco dostat.... Možná je to názor jako od nějakýho lempla, nevím, mám takovej pocit, ale dívám se na to teď a takhle... A když si to tak vše srovnám v hlavě, tak myšlenka, že existuje objektivní pravda, je směšná. Vždycky bude někdo nějak ovlivněn, ve většině případů podvědomě. Pro mě to je primitiv, co si hraje na boha... Ne.

Přidat nový příspěvek

KONTAKTY
                                                                                             Chcete se na něco zeptat? Máte návrh na dotazník, článek? Chcete 
 www.facebook.com/Baauuublog                                           něco zlepšit? Máte zájem o spolupráci? Kontaktujte mě!